הנחיות לנהגים שמעורבים בתאונות דרכים

נהגים שמעורבים בתאונות לרוב נסערים, מבולבלים ועושים טעויות שעלולות לעלות להם בשלילת הרישיון ואפילו במאסר. איך מומלץ להתנהג בעת ולאחר תאונת דרכים? וממה צריך להיזהר?

מדריך לנהג מאת: עו"ד ניצה כהן, קצינת משטרה ותובעת משטרתית לשעבר, בעלת ותק של למעלה מ- 30 שנה בתחומה העוסקת כיום בדיני תעבורה, משפט הפלילי ודיני נזיקין.

תאונות דרכים ההיבט התעבורתי: העיסוק בתאונת דרכים הוא סוג של הליך פלילי על כל המשתמע מכך ועל כן יש להימנע מהפללה עצמית מכל סוג ורצוי להיוועץ עם עו"ד על מנת שזה ייעץ כיצד לנהוג. לפניכם מדריך: מה מומלץ לעשות, וממה כדאי להימנע לאחר תאונת דרכים.

חשיבות ההיוועצות בעורך דין לאחר תאונת דרכים 

תאונה היא סיטואציה מלחיצה, שגורמת למעורבים בה לסערת רגשות. לכן מיד לאחריה מומלץ להיוועץ בעורך דין כדי לא לעשות טעויות שיהיה קשה לתקן. כאשר הנהגים המעורבים בתאונה פוגשים בבוחן תנועה, הם אינם מודעים במקרים רבים לעובדות חשובות, שעשויות להכריע את התיק לטובתם, כמו למשל: שמן על הכביש שעשוי להיות הגורם לכך שהנהג עשה תאונה בפועל או אשם תורם של צד ב' או ג'.
 
במקרים כאלה היוועצות עם עורך דין, יכולה לעשות את ההבדל בין האשמת הנהג לסגירת התיק נגדו.
 
בוחן החוקר תאונת דרכים מיידע את הנהג לגבי הזכות שלו להיוועץ עם עו"ד אך זה לרוב חושב שאם יגיד לא אין לי צורך הדבר יהיה לטובתו מה שלא כך בפועל. לכן ההמלצה היא בכל מקרה להיוועץ עם עו"ד במיוחד לאחר תאונה קטלנית ותאונות קשות שההשלכות שלהן עלולות להיות חמורות מאוד ולגרור עונשים כבדים.
 

ההבדל הקיים בין תאונות דרכים עם ובלי נפגעים 

לרוב, בתאונות ללא נפגעים, הנהג הפוגע והנהג הנפגע מחליפים ביניהם פרטים, והנושא מטופל במסגרת הביטוח, ללא כל מעורבות משטרתית. בתאונות שיש בהן נפגעים, לעומת זאת, המשטרה נכנסת לתמונה כמעט תמיד. השוטרים בדרך כלל מגיעים למקום מיד, ובוחן תנועה (שוטר תנועה שהוסמך לכך) פותח בחקירה נגד המעורבים, שיכולה מאוחר יותר להבשיל לכתב אישום.
 

טעויות נפוצות שנהגים עושים במהלך החקירה 

פעמים רבות נהגים אומרים בחקירה דברים שמסבכים אותם, בלי להיות מודעים לכך. הנה כמה דוגמאות לטעויות נפוצות:
 

טעות ראשונה: 

 "אני מצטער, טעיתי, לא התכוונתי, לא ראיתי אותו". יש לציין שלחובת ההבחנה בהולך הרגל ישנה משמעות כבדה כלפי הנהג הפוגע. נהג חייב להיות ערני ומודע למתרחש בדרך.
 

טעות שנייה ונפוצה מהירות נסיעה:

מהירות הנסיעה הינה פקטור מרכזי בתאונות דרכים לכן נהגים צריכים להיזהר בדבריהם ועדיף שלא יאמרו מה המהירות שנסעו בה וזאת כי בפעול ללא בדיקה מדויקת לא ניתן לדעת מה המהירות בה נסעו. בהרבה מקרים נהגים שמעורבים בתאונות דרכים מוסרים כי נהגו במהירות נמוכה בהרבה מזו שבה נסעו בפועל ואז בוחן התאונה מתייחס למהירות אותה ציין הנהג ויכול להגיע למסקנות רק לפי המסקנות שהבוחן ציין ולא על פי מידע יותר מדויק של המהירות מנתונים אובייקטיבים. מנגד, אם הנהג יטען במהלך החקירה שאינו יודע באיזה מהירות נסע השחזור של התאונה על ידי הבוחן תעשה לפי נתונים אובייקטיבים אחרים.
 

תאונות דרכים עם הולך רגל

מדובר בתאונות קשות בדרך כלל ויש משמעות גדולה למקום הימצאו של מעבר החצייה במקום והאם הולך הרגל חצה במעבר חצייה, האם דיבר בטלפון והאם הייתה נראות של הולך הרגל. ישנם מקרים רבים בהם הנהג אינו אשם והולך הרגל הוא הגורם לתאונה והוא אשם בתאונה, לכן יש לשים לב למה שאומרים לבוחן כמו שלא הייתה אפשרות לראות את הולך הרגל, בגדיו השחורים, החושך שהיה במקום, גשם אם ירד.
 

שדה ראייה: 

 שדה ראיה הינו גורם לתאונות דרכים ובמידה והתאונה קרתה כתוצאה ממכשול בכביש למשל כלי רכב שונים שהסתירו את שדה הראייה או שיחים שהסתרו את שדה הראיה יש לציין זאת בפני הבוחן ולומר לו ששדה הראיה היה לקוי.
 

פסילת רישיון ע"י קצין משטרה 

קצין משטרה יכול לפסול לנהג רישיון נהיגה. הפסילה יכולה להיות ל-30 יום בעקבות קבלת דו"ח תנועה, ל-60 יום בעקבות מעורבות בתאונת דרכים או ל-90 יום בעקבות מעורבות בתאונת דרכים קטלנית. לפני פסילה על ידי קצין משטרה, עורך הקצין לנהג שימוע, שבמהלכו הוא מאפשר לו להעלות את טיעוניו מדוע אין לפסול לו את הרישיון. הנהג יכול לטעון, כי הוא זקוק לרישיון מסיבות אישיות שונות כמו פרנסה, הסעת ילדים לגן ועוד. כמו כן, הנהג יסביר לקצין מדוע אינו מסוכן לדעתו. קצין המשטרה ישקלל את טיעונים אלה יחד עם עברו של הנהג, מידת מסוכנות העבירה ונסיבותיו האישיות, בעת קבלת ההחלטה אם להשיב או לשלול לנהג את הרישיון. בחלק מהעבירות, למשל, נהיגה תחת השפעת אלכוהול, הסיכוי לקבלת הרישיון בחזרה הוא אפסי, בשל המסוכנות שמיוחסת לעבירה. בעבירות אחרות, למשל מהירות, יש יותר פתח למיקוח. לאחר פסילת הרישיון, ניתן להגיש בקשה לבית המשפט להחזירו, באמצעות עורך דין או באופן עצמאי. בבקשה על הנהג לטעון, בין היתר, מדוע הוא אינו מהווה סכנה, ולמה יש להתחשב בנסיבותיו.
 

תאונות דרכים ואלכוהול 

העצה הראשונה והבנאלית ביותר שניתן לתת לנהגים שמעוניינים לשתות אלכוהול היא פשוט להימנע מכך. הסיבה לכך היא שתאונה שמבוצעת בשכרות עשויה להחמיר מאוד את העונש בסופו של דבר. לדוגמה: אם נהג מעורב בתאונת דרכים קטלנית שבמהלכה נהרג אדם, הוא יואשם תחילה בעבירה של גרימת מוות ברשלנות (עבירה שהעונש עליה הוא עד שלוש שנות מאסר), ואולם אם יימצא אלכוהול בדמו, העבירה תהיה הריגה (שהעונש עליה הוא עד 20 שנות מאסר).
 
העצה השנייה לנהגים המעורבים בתאונת דרכים לאחר שתיית אלכוהול היא לא לסרב לעבור בדיקה. הסיבה לכך היא שסירוב לעבור את הבדיקה נחשב לעבירה בפני עצמה. לפעמים במהלך הבדיקה לא ימצא בדמו של הנהג אלכוהול (אפילו אם שתה מעבר לנדרש), אבל אם סירב לבדיקה, והיה מעורב בתאונה, הוא בכל מקרה ייחשב כמי ששתה והעונש יהיה חמור יותר.
 

תאונות פגע וברח 

הדבר הגרוע ביותר שנהג המעורב בתאונה יכול לעשות הוא לברוח. אסור לו בשום אופן לעזוב את המקום בלי למסור פרטים. העונש על פגע וברח עשוי להיות כפול ואפילו משולש מזה שיקבל נהג שביצע תאונה ונותר בזירה. העצה החשובה ביותר לנהג זה לא לעזוב את מקום התאונה. במידה ועזה הנהג את מקום התאונה עליו להתקשר למשטרה באופן מידי ולדווח על התאונה. עבירת שכרות עבירת השכרות הינה עבירה חמורה בפקודת התעבורה וההתייחסות אליה ע"י התביעה ובהמ"ש אף היא חמורה העונש על פי פקודת התעבורה הינו שנתיים פסילה בפועל לצד עונשים נלווים נוספים ובאם מדובר באדם שלו עבירת שכרות קודמת הרי שדרישת התביעה הינה לעונש מאסר. בעבירות אלה רצוי ללכת לעו"ד שכן זה בודק את הראיות בתיק ובוחן האם ניתן להאשים בעבירה פחותה שהעונש שלצידה קל יותר.
 

הכותבת היא עורכת הדין ניצה כהן, קצינת משטרה ותובעת משטרתית לשעבר, בעלת ותק של למעלה מ-30 שנה, המתמחה בתחום המשפט הפלילי והתעבורה.