תאונות דרכים

תאונות דרכים

בכל שנה נהרגים בכבישי ארצנו מאות של אנשים. תאונות הדרכים הן רעה חולה שיש להילחם בה בצורה יסודית, שכן אין סיבה אמיתית שאדם שנוסע כדרך שבשגרה ליום עבודתו או משפחה שיצאה לחופשה תפגע כתוצאה מתאונת דרכים באופן אנוש.
בשנים האחרונות אף עלה מספרן של התאונות שהן תוצאה ישירה משתית אלכוהול של נהג הרכב או מתאונות שמעורבים בהם צעירים וצעירות. נושאי תעבורה שונים קשורים באופן ישיר לתאונות הדרכים; כבישים מסוכנים, אי-ציות לחוקי התנועה, נסיעה במהירות מופרזת ועומס רב על הכבישים הם רק חלק מהגורמים לתאונות הדרכים.

כיצד מוגדרת תאונת דרכים עפ"י החוק בישראל?

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים מגדיר תאונת דרכים כמאורע בו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה, לרבות אירוע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר שהם חיוניים לנסיעתו, או מאירוע שנגרם עקב ניצול הכוח המכני של הרכב.
בעקבות פסיקת בתי המשפט, במקרים גבוליים שונים, הורחבה עד מאד הגדרת תאונת דרכים עד למקרים כגון:פגיעה ביד נוסע בעת סגירת דלת הרכב בתום נסיעה, כוויה ממי רדיאטור רותחים בעת תיקון של הרכב ועוד.

בכל מקרה של נזק גוף אשר מערב, ולו בעקיפין, כלי רכב מנועי יש לבחון האם מדובר בפגיעה שהחוק מגדיר אותה – תאונת דרכים.

רכב לצרכי הגדרת תאונת דרכים הינו רכב מנועי לרבות רכב פרטי, אוטובוס, אופנוע, קטנוע, טרקטור ואף רכבת. כך שבכל מקרה של פגיעה כתוצאה משימוש באחד מכלי הרכב הנ"ל, יתכן ומגיעים לך פיצויים!

תאונת דרכים

סיבות עיקריות לגרימת תאונות דרכים ולא לפי סדר אחוזי האחריות הינן: הגורם האנושי, מצב הדרך, מזג אוויר, מצב הרכב, מהירות מופרזת, התנהגות הולכי רגל.

גם אם הנך נהג/ת זהיר/ה בעל ניסיון נהיגה של שנים, ללא עברות תנועה חמורות אשר נוסע ונוהג ברכב לא במהירות מופרזת וברשותך כלי רכב בטיחותי הסטטיסטיקה קובעת כי אתה עלול להיות מעורב בתאונת דרכים אחת לפחות.

שאלות ותשובות

את מי תובעים במקרה של נזק גוף עפ"י מקרה של תאונת דרכים?

הנהג והנוסעים ברכב מנועי אשר נפגעו בתאונת דרכים תובעים את חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בו נסעו בביטוח חובה. אם, לדוגמא, שתי מכוניות מעורבות בתאונת דרכים ושני הנהגים נפגעים כל נהג יתבע את חברת הביטוח שמבטחת את רכבו בביטוח חובה.
הולך רגל אשר נפגע מרכב בתאונת דרכים יתבע את חברת הביטוח שביטחה את הרכב שפגע בו וכך גם רוכב אופניים שנפגע מכלי רכב מנועי. להולכי רגל קיימת אפשרות לקבל פיצויים גם אם לכלי הרכב שפגע לא היתה פוליסת ביטוח חובה תקפה.

מי זכאי לקבל פיצויים בגין פגיעה בתאונת דרכים?

לשאלת האשם בתאונה אין כלל משמעות לעניין הזכאות לקבלת פיצוי, בעקבות נזק גוף שנגרם. גם נהג אשר חצה צומת באור אדום וגרם באשמתו לתאונת דרכים יהיה זכאי לקבלת פיצויים מחברת הביטוח אשר מבטחת את רכבו בביטוח חובה – אם הוא נפגע בתאונה. ניתן לסכם נקודה זאת בצורה ישירה וחד משמעית – אם נגרם לך נזק גופני באירוע תאונת דרכים, מגיע לך פיצוי כספי על פי חוק.

האם ניתן לתבוע גם את ביטוח לאומי?

במידה ואדם נפגע בתאונת דרכים אשר אירעה בעת עבודתו, בדרכו לעבודה או בחזרה ממנה, הרי שמדובר בתאונת דרכים אשר הנה גם תאונת עבודה. הנפגע יהיה זכאי לקבל תגמולים מהביטוח הלאומי כנפגע עבודה ובנוסף יוכל לתבוע פיצויים מחברת הביטוח, אשר מבטחת את הרכב בו נסע או נהג בעת קרות התאונה.

את מי תובע הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים והרכב הפוגע נמלט?

במידה והולך רגל נפגע בארוע תאונת דרכים והרכב הפוגע נמלט ממקום התאונה בטרם ניתן היה לזהותו, הנפגע זכאי עדיין לקבלת פיצוי על פי חוק. הפיצוי יינתן לנפגע מקרן מיוחדת בשם 'קרנית' אשר מטרתה לפצות אנשים שנפגעו בתאונת דרכים ואין חברת ביטוח אשר תפצה אותם על נזקיהם. הדברים נכונים גם במקרה שבו לרכב הפוגע לא היה ביטוח חובה תקף במועד התאונה.

על אילו סוגי פגיעות ניתן לקבל פיצויים בעקבות תאונת דרכים?

כל פגיעת גוף, קלה או חמורה, מזכה בפיצוי כספי מחברת הביטוח. על מנת להוכיח את הפגיעה יש להמציא לחברת הביטוח מסמכים רפואיים אשר בהם מתועדת הפגיעה. גם פגיעה נפשית בעקבות תאונת דרכים הנה פגיעה המזכה את הנפגע בפיצוי ואף אותה יש להוכיח באמצעות תיעוד רפואי.

מה עושים אחרי תאונת דרכים שגרמה לנזקי גוף?

מיד לאחר קרות תאונת דרכים מומלץ לפנות לקבלת טיפול רפואי. כבר בעת הבדיקה בחד מיון או בקופת חולים, חשוב לציין בפני הרופא המטפל את נסיבות התאונה המדויקות. בדרך כלל, זה יהיה התיעוד הראשוני אודות פגיעתך בתאונה. בהמשך, רצוי לגשת לתחנת המשטרה ולדווח על תאונת דרכים ונסיבות התרחשותה. מיד לאחר הגשת תלונה במשטרה תקבל אישור משטרה אודות נסיבות האירוע ופרטי הנפגעים.

בשלב הבא, מומלץ לפנות אל עורך דין המתמחה בדיני נזיקין, על מנת לשמוע את חוות דעתו המשפטית בנושא הגשת תביעה לפיצויים כנגד חברת הביטוח. בעת הפגישה עם עורך דין, הצג בפניו קבלות עבור הוצאות, תעוד רפואי אודות כל טיפול רפואי שקיבלת, אישור משטרה, אישורי אי כושר וכל מסמך רלוונטי אחר, שאספת בעקבות הפגיעה באירוע תאונת הדרכים. שכר טרחתם של עורכי דין העוסקים בייצוג נפגעי תאונות דרכים, נקבע על פי אחוזים מסך הפיצוי שיתקבל בתביעה, כך שבשלב זה לא יגרמו לך הוצאות כספיות.