גישור לגירושין

דיני משפחה

בני זוג אשר הגיעו למסקנה המורכבת שהגיעה השעם לסיים את מערכת היחסים שלהם ולפרק את החבילה ניצבים בפני שתי אפשרויות, שתי אסטרטגיות:

1. תביעות, להטיל עיקולים, להציף בקשות שונות ולנהל מאבק משפטי.

2. גישור משפחתי בפני עורך דין הבקי בתחום דיני משפחה.

משרדנו בודק כל סכסוך בתוך המשפחה, בראש ובראשונה כדי לראות האם ניתן לגשר על המחלוקות ולהגיע לפתרון מוסכם מחוץ לכותלי בית המשפט. זאת מתוך הנחה שחרף הסערות המלוות לרוב את סיום הקשר, לא מדובר בשני אויבים אלא באנשים שהיו פעם חלק מיחידה אחת, אנשים שניהלו בעבר תקשורת (טובה יותר או פחות) ויכולים לעשות כן גם עתה אם יהיה גורם שלישי, הוא המגשר, שיסייע להם.

אומנם, יש לקחת בחשבון שהליך הגישור לא עובד כמטה קסמים, ויש מקרים בהם אחד מבני הזוג פגע באחר באופן שמקשה על הנפגע/ת לשבת עם בן/בת זוגו/תו סביב שולחן אחד. ויש מקרים בהם אחד מבני הזוג יתנגד בכל תוקף להליך של גישור ולא ניתן יהא לכפות אותו עליו. אולם, מכל מקום, זו אפשרות אותה יש לשקול בכובד ראש.

להליך הגישור יתרונות רבים לשני בני הזוג ולילדיהם

ראשית, מדובר בחיסכון כספי משמעותי. עלות שכר הטרחה המשולם לעו"ד המטפל בהליך הגישור נמוך משמעותית (בדרך כלל) משכר הטרחה אשר משולם לו במסגרת ניהול הליכים בבית המשפט ובבית הדין. כמו כן, הצדדים חוסכים אף באגרות בית המשפט שיהא עליהם לשלם במסגרת ניהול המאבק המשפטי. חשוב לזכור כי הליך הפירוד או הגירושין המשפטי כרוך בדרך כלל בהגשת מספר תביעות לבית המשפט ו/או לבית הדין הרבני (מזונות, משמורת, הסדרי ראייה, חלוקת רכוש ועוד)
שנית, מדובר בדרך כלל בחיסכון משמעותי בזמן. בעוד שההליכים המשפטיים עשויים להמשך אף מספר שנים (הכל תלוי כמובן בנסיבות המקרה ובעומס שמוטל בתקופה הרלוונטית על בית המשפט/בית הדין), הרי שהליך הגישור יכול להסתיים לשביעות רצון הצדדים בתוך חודשים ספורים.

פן נוסף אליו יש להתייחס הוא התקשורת העתידית בין הצדדים. כאשר זוגות מתגרשים ולהם ילדים, קיימים סיכויים גבוהים כי יידרשו הצדדים לשיתוף פעולה עתידי בכל הנוגע לילדיהם וזאת כדי לאפשר לילדיהם לגדול ולהתפתח בסביבה חיובית, אם מדובר בקטינים הדבר מורגש הרבה יותר אולם גם ילדים בגירים רגישים להשלכות הליך הפירוד. אין ספק כי השגת שיתוף פעולה עתידי הוא קל הרבה יותר אם מתחילים את הפירוד בגישור, ברוח טובה, ולא במאבקים.

אדגיש גם כי העבודה עם המגשר היא גמישה יותר מהליך משפטי בבית המשפט/ בית הדין. בהתאם לנסיבות של כל מקרה לגופו ניתן לסכם עם המגשר על עריכת פגישות הן בנפרד והן ביחד (בבית המשפט רוב הדיונים הם בנוכחות שני הצדדים), במועדים הנוחים לכל צד ואין צורך לחכות חודשים בין מפגש למפגש (סיטואציה שמתרחשת בעיקר בבית המשפט מוצף התיקים).

היו זוגות שפנו למשרדנו לצורך ניהול הליך גישור לפני גירושין, ובעקבות ההליך שמחנו לגלות כי הליך הגישור תרם לקשר בין בני הזוג עד שהם החליטו לנסות ולתת סיכוי נוסף למערכת היחסים שלהם.

חשוב להדגיש שגם אם בהתחלה מחליטים "לצאת לקרב" ולהגיש תביעות בבית המשפט, ניתן בכל שלב לחזור להליך הגישור.
יחד עם זאת, יכול מאוד להיות שפתיחת ההליכים בבית המשפט תגדיל את הכעס של הצדדים אחד כלפי השני ולחזור לשולחן המו"מ יהיה קשה יותר מבחינה פסיכולוגית. יתרה מכך, אחרי תחילת ההליכים יש לפעמים נטייה להשלים עם ההליך ולומר שחבל להשליך את העבודה שבוצעה על כה, השלמה אשר לעיתים מובילה להתנהלות של מספר שנים בבית המשפט.

נזכיר לסיום את האפשרות המובנת שהליך הגישור יסתיים ללא תוצאה, אולם עצם הניסיון, גם אם לא מוביל להסכם, נותן אפשרות לדעת מהי עמדת הצד השני וכך לנתח טוב יותר את הסיטואציה ולהתכונן טוב יותר למה שעתיד לבוא. כמו כן, בדרך כלל, אם סיכויי הגישור להצליח הם נמוכים, לא נדרש זמן רב כדי לגלות זאת והצדדים יכולים להתחיל לתכנן אסטרטגיה חדשה מבלי לבזבז זמן יקר.